tirsdag den 7. januar 2014

Halvandet døgn i Grønland.

Hej alle sammen! 

Nu har vi efterhånden været i Grønland i halvandet døgn. Men i det døgn, har vi sovet i noget nær 18 timer. 
På trods af, at vi kun har været her i Grønland i så kort tid, har vi alligevel oplevet en del ting her og under rejsen. 


At sætte scenen. 

Pigerne og jeg snuppede toget fra Aarhus hovedbanegård klokken 01.49 søndag nat. Vi bumlede afsted i det her tog, og vi var totalt kvæstede. Vi sov sådan on/off, og heldigvis var der ikke ret mange med toget den nat. 
Vi nåede ud til lufthavnen (Kastrup), hvor det at finde et toilet på "stueetagen" er så godt som umuligt. Fedt. Jeg havde fået seks stykker af mors den bedste drømmekage med, og vi satte os på det nederste trappetrin på en ganske tilfældig trappe. Drømmekagen forsvandt, og vi kunne langt om længe komme til at tjekke vores bagage ind. Kastrup lufthavn var ikke, som den har været. Lufthavnen bestod nærmest udelukkende af eksklusive butikker, og jeg var ved at kaste op over den slags snobberi. Nå. On to the next level. Flyet lettede fra Kastrup lufthavn, og et par minutter senere sov jeg. Ja, jeg er nok ikke den mest sociale rejsekammerat. Vi nåede i hvert fald i sikker behold frem til Kangerlussuaq (Sønder Strømfjord) - og endelig, ENDELIG var vi i Grønland! 
Vores fly fra Kangerlussuaq aflyses ad flere omgange, og utålmodigheden steg hos os alle. Aasiaat ventede jo på os - og det samme gjorde skolelederen, Sara. 
Vi blev fløjet til Aasiaat i det sødeste lille propelfly, hvorfra vi kunne se den smukke, orange sol og de "bløde" skyer. Jeg fik taget utroligt mange billeder - af det samme motiv. 
Endelig i Aasiaat. Her blev vi hentet af Sara, som skulle vise os vores "hjem" de næste 5 uger. 
Vi kørte mod en sød, lille by med mange forskellige huse malet i forskellige farver. 
Her er så utroligt smukt, og sneen klæder landskabet. 
Vi får en meget hurtigt guidet tur tundt i byen, og chaufføren stopper foran det værste boligbyggeri i hele byen, vil jeg gætte på. 
Vores bagage løftes af ladet på den guld pickup, som hentede os i lufthavnen. 
Vi forvises til kælderens allerdybeste og mest skræmmende del. Ned i kælderen, ind ad en tung dør, ned ad en smal gang på cirka 100 meter. Her skal vi bo. Dette skal være vores hjem! 
Her har vi boet i et døgn, og her er varmt. Men det er ikke hyggeligt, og jeg vil ikke kalde det mit hjem. 
Det viser sig, at der bor 10-12 elever på gangen ovenover vores. Hurra for det. Og så skal vi endda dele køkken med dem. Endnu mere hurra! 

Jeg har sovet på en halv meter bred seng, og i et overdrevent varmt værelse, men jeg sov godt i den dybe kælder. 



En kort opsummering over, hvad vi egentligt har lavet i vores vågne timer: 

  • Pakket ud i vores små værelser i den bagerste del af kælderen i skolehjemmet
  • Gået en meget smuk, og utroligt kold tur i det hvide - her mødte vi en slædehund, som øjensynligt ingen ejermand har. 
  • Mødt vores to klasser, som vi skal undervise de næste 5 ugers tid. 
  • Konstateret at internetforbindelsen her i Grønland er elendig. Derudover konstateret, at vi hverken kan Skype eller bruge Facebook.


Men jeg har det godt - og jeg nyder Grønland i fulde drag!
Om lidt skal vi tilbage til værelserne og have en rugbrød med makrel. Og så skal vi ud og se, om vi kan finde lidt nordlys i det kolde vejr. Derudover skal vi prøve at finde "Brættet", som er et sted, hvor fangere sælger sæler, fisk og mange andre ting fra havet.


Hyg jer.
Kærlig hilsen Josefine



Indledende billeder. 
Mellemlanding, vi flytter ind - og vores første møde med byen. 



Vi lander i Kangerlussuaq. Her er smukt og skide koldt (helt præcist -19 grader)











Turen til Aasiaat - i propelflyet og vores møde med lufthavnen i byen: 





Her bor jeg (det er svært at gøre hyggeligt!)
Mit hummer i kælderen. 






6 kommentarer:

  1. Hejsa skattepige
    Rigtig fin blog - håber, alt stadig går godt deroppe i det høje nord :-)
    HUSK liiiige at skrive om det og tage billeder, ikke hvis, men NÅR du finder JULEMANDEN ;-)
    Knus mor

    SvarSlet
  2. Hej smukke mor!
    Tusind tak - der kommer billeder op nu! Her er fantastisk.
    Vi skal altså også ud for at finde julemanden, men vi skal lige med en hundeslæde, og så er jeg sikker på, at det nok skal komme!
    Han MÅ være her ;-)

    Knus mulle

    SvarSlet
  3. Kære Josefine
    Håber alt går vel og at I får set noget af den flotte natur. Håber du tager mange gode og flotte billeder i det grønlanske.
    Hav det godt
    /Far

    SvarSlet
  4. Hej far!
    Jeg tager alt for mange billeder, men internettet på skolen tillader ikke, at de kommer på bloggen, så de kommer først herind lidt senere!
    Her er smukt!
    Tak i lige måde :o)
    Kh Josefine

    SvarSlet
  5. Hej Josefine
    Flotte billeder og meget levende fortælling fra det virkelige liv på Grønland. Så sejt.
    Jeg glæder mig til at høre og se mere.
    Kh Anette fra Zumba

    SvarSlet
  6. Hej Josefine
    Jeg synes godt om roen deroppe. Vi danskere tror vi skal multitaske hele tiden. Vi kunne godt lærer noget der. I aften vil vi savne dig til Zumba. Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet